Nieuws

Februari 2021: wat is er nieuw in Microsoft Teams?

In de afgelopen periode heeft Microsoft weer aan aantal nieuwe features binnen Teams gepresenteerd zoals de "Together-modus" en nieuwe presentatie lay-outs. Maar denk ook aan nieuwe slimme vergadermogelijkheden met Teams Rooms, een update in de belfunctie, unieke sjablonen en een integratie met Microsoft 365. En er komt nog meer aan!

You never meet alone

De “Together-modus” geeft een nieuwe dimensie aan meetings. Dankzij deze modus voelen deelnemers zich dichterbij elkaar, zelfs als ze niet samen zijn. Deelnemers worden visueel bij elkaar in een ruimte geplaatst. Bijvoorbeeld een auditorium, vergaderruimte of koffiebar. Zo zijn de meetings nét iets echter.

Together-modus in Teams

Together-modus in Teams

Later dit jaar komen aangepaste lay-outs voor een meer dynamische kijkervaring. Presentatoren kunnen namelijk zelf aanpassen hoe de inhoudt wordt weergegeven tijdens een vergadering. Als een presentator bijvoorbeeld een PowerPoint-dia laat zien, kunnen ze zelf bepalen waar ze zichzelf neerzetten zodat een presentatie beter te volgen is voor hun deelnemers.

Nieuwe presentatie lay-outs in Teams

Nieuwe presentatie lay-outs in Teams

In de brainstormruimten die sinds deze maand beschikbaar zijn, kunnen organisatoren van vergaderingen de deelnemers aan de vergadering opsplitsen in kleinere groepen om brainstormsessies of werkgroep discussies makkelijker te maken. Presentatoren kunnen ervoor kiezen om tussen brainstormruimten te springen, mededelingen te doen aan alle brainstormruimten en/ of de brainstormruimten te sluiten zodat iedereen weer in de hoofdvergadering terecht komt.

Een samenvatting van de vergadering helpt werkteams die niet aanwezig konden zijn op schema te blijven. Aan het eind van de vergadering wordt een samenvatting met de opname, transcript, chat, gedeelde bestanden automatisch gedeeld op het tabblad ‘chat’ van de vergadering. Deze kunnen worden bekeken via het tabblad ‘Details’. De samenvatting is ook beschikbaar in de vergadergebeurtenis in je Outlook-agenda.

Voor meer gestructureerde vergaderingen, zoals webinars van klanten, kunnen organisatoren van vergaderingen evenementregistratie met geautomatiseerde e-mails gebruiken om het aanwezigheidsbeheer makkelijker te maken. Bekijk na de vergadering een gedetailleerd rapportagedashboard waarmee u de betrokkenheid van de aanwezigen kunt begrijpen. Deze nieuwe functies zullen naar verwachting tegen het einde van het jaar worden uitgerold.

Nieuwe vergadermogelijkheden met Teams Rooms

Microsoft Teams Rooms blijft zich ontwikkelen. Er zijn nu nieuwe apparaten die je buiten de vergaderruimte kan monteren. Ideaal voor ruimtebeheer want medewerkers hebben de mogelijkheid een ruimte te reserveren, een aanstaande reservering te bekijken en eenvoudig te beschikbaarheid te controleren. Daarnaast kan je ook de plattegrond van het gebouw bekijken en een andere kamer boeken met de functie "Kamers in de buurt".  Deze Teampanels zullen begin volgend jaar beschikbaar zijn bij onze partners Yealink.

Microsoft Teams Rooms panels

Microsoft Teams Rooms panels

Dankzij slimme camera’s in de vergaderruimte worden deelnemers in de kamer gewaarschuwd als er teveel mensen tegelijk aanwezig zijn. De camera’s zijn uitgerust met technologie om mensen te tellen. De IT-beheerder stelt van de tevoren in wat de maximale capaciteit per ruimte is en de camera doet de rest! Dit helpt organisaties om gebruikers te herinneren aan ruimtecapaciteiten en praktijken op het gebied van sociale afstand.

Bellen is sneller!

Later dit jaar zal je merken dat bellen via Teams er anders uit zal zien. Er komt namelijk een weergave waarin contacten, voicemail en belgeschiedenis tegelijk worden weergegeven. Dit maakt het makkelijker om een oproep te starten of terug te bellen met een enkele klik. Door samen te bellen kunnen klanten een oproepwachtrij koppelen aan een kanaal in Teams. Gebruikers kunnen samenwerken en informatie delen in het kanaal terwijl ze oproepen in de wachtrij beantwoorden. Deze functie is ideaal voor scenario's zoals een IT-helpdesk of HR-hotline. IT-beheerders kunnen snel wachtrijen koppelen aan specifieke kanalen, en teameigenaren kunnen de instellingen beheren.

Bellen in Teams

Bellen in Teams

Een uniek sjabloon voor jouw organisatie 

Teams-sjablonen, die nu algemeen beschikbaar zijn, helpen uw team sneller aan de slag en effectiever te zijn. Kies uit algemene bedrijfsscenario's, zoals eventmanagement of crisisrespons, en branche specifieke sjablonen, zoals een ziekenhuisafdeling of een bankfiliaal. Elke sjabloon wordt geleverd met vooraf gedefinieerde kanalen, apps en begeleiding. Beheerders kunnen ook aangepaste sjablonen voor uw organisatie maken, waarmee u teamstructuren kunt standaardiseren, relevante apps kunt onthullen en best practices kan toevoegen.

Unieke sjablonen in Teams

Unieke sjablonen in Teams

Het kanaalinformatievenster is nu beschikbaar en biedt in één oogopslag een overzicht van actieve leden, belangrijke berichten die door leden zijn vastgezet en andere relevante informatie in elk kanaal. Dit is geweldig voor nieuwe leden die op de hoogte blijven of bestaande leden die op de hoogte willen blijven. We maken ook het maken van nieuwe kanaalgesprekken in plaats van het beantwoorden van bestaande gesprekken intuïtiever met de nieuwe gespreksknop.

Deze maand hebben we de algemene beschikbaarheid aangekondigd van de Lists-app in Teams voor al onze Cloudklanten van commerciële en overheidsgemeenschappen. Microsoft Lists helpen bij het bijhouden van informatie en het organiseren van werk. Lijsten zijn eenvoudig, slim en flexibel en helpen teams op de hoogte te blijven van wat het belangrijkst is. En nu kunnen gebruikers een lijst rechtstreeks in Teams maken als een kanaaltabblad.

Meer en meer Microsoft 365 

Welzijnsfuncties en productiviteitsinzichten - mogelijk gemaakt door MyAnalytics en Workplace Analytics - komen vanaf oktober 2020 naar Microsoft Teams. Individuen, managers en bedrijfsleiders krijgen inzichten die zijn afgestemd op hun rol met aanbevolen acties om het veranderen van gewoonten en het verbeteren van productiviteit en welzijn gemakkelijker te maken. Daarnaast zullen er in de eerste helft van 2021 nieuwe persoonlijke welzijnservaringen beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld een virtueel woon-werkverkeer om structuur toe te voegen aan een werkdag en door Headspace geleide meditaties om te ontspannen.

De nieuwe HomeSite-app brengt de SharePoint-thuissite en het intranet van een organisatie rechtstreeks naar Teams. Werknemers kunnen daardoor via Teams rechtsreeks naar het intranet van hun organisatie. Hierin is van alles mogelijk: aanpasbare naamgeving, branding en navigatie op meerdere niveaus naar teams, gemeenschappen en bronnen. Later dit jaar komen de naam en het pictogram van de app worden vastgemaakt aan de app-balk in Teams, waardoor je snel toegang hebt tot gepersonaliseerde weergave van nieuws en belangrijke sites.

Microsoft SharePoint in Teams

Microsoft SharePoint in Teams

Goedkeuringen zijn beschikbaar sinds oktober 2020, waardoor de gebruiker gemakkelijk vanuit Teams goedkeuringen kan maken, beheren, delen en ernaar kan handelen. Goedkeuringsstromen kunnen starten vanuit een chat, kanaalgesprek of vanuit de goedkeuringsapp. 

What’s next?

We verwachten dat aan in de loop van het jaar integraties met Adobe Sign en DocuSign gelanceerd worden. Met Adobe Sign en DocuSign kun je vragen om goedkeuring of wettelijke toestemming voor elektronische documenten van personen binnen of buiten de organisatie. Bovendien kunnen goedkeuringsstromen met behulp van Power Automate vanuit de hele organisatie worden geïntegreerd in Teams vanuit meer dan 350 systemen waaronder ServiceNow, Dynamics, GITHUB en meer.

Misschien ook interessant.

Bekijk overzicht