Digitalisering is aan de orde van de dag. Je merkt het zelf vast ook steeds meer. Diensten als verzekeringen afsluiten of producten kopen, gaan steeds vaker online en daarmee digitaal. Voor boekhouding geldt hetzelfde verhaal. De bottleneck bij de boekhouding is dat er nog veel dubbel gaat. Offertes, facturen en orders komen digitaal binnen, maar vervolgens wordt het definitieve contract nog geprint voor de zogeheten natte handtekening.

Het proces bestaat op deze manier uit twee verschillende werelden die lastig zijn te verenigen. Om dit proces wel optimaal te laten functioneren, dus dat die twee werelden geïntegreerd zijn, is het van belang om te kiezen voor één oplossing. Deze moet zowel de inkomende facturenstroom automatiseren als ook de overige gerelateerde documenten en de uitgaande facturenstroom bundelen en kanaliseren. Overkoepelend heet dit documentmanagement.

De voordelen van digitale boekhouding

  • Het voorkomt dubbel werk en reduceert handmatige fouten bij het invoeren
  • Optimaliseert de boekhouding
  • Verbetert de communicatie tussen financiële afdelingen
  • Creëert inzicht en transparantie bij processen als beoordeling en goedkeuring
  • Efficiënter zakelijke en klantvragen op te lossen
  • Verbeterde elektronische audit trail
  • Minder (of volledig verwijderde) papieropslag
  • Verbeterde mogelijkheid om te profiteren van betalingskortingen en controle cashflow

Zo kan je documentmanagement toepassen

Een factuur is slechts een eindproduct van een heel proces. Met documentmanagement breng je dit hele proces in kaart binnen één systeem. Je ziet daardoor snel en eenvoudig hoe de factuur tot stand is gekomen en wat er allemaal is besproken. Van offertes, e-mails tot digitale notities.

Vraag een demo op maat aan.

Zie hoe digitalisering de productiviteit verhoogt Demo aanvragen