Het Vrijheidsmuseum werkt modern dankzij KNNS

Het Vrijheidsmuseum in Groesbeek pakt het modern aan. Zo koppelen ze de geschiedenis en de sporen welke de Tweede Wereldoorlog hebben nagelaten aan actuele thema’s. Toen sloegen mensen massaal op de vlucht, maar tegenwoordig gebeurt dat ook nog steeds door schrijnende situaties elders op de wereld. Waarom is dat en zijn er overeenkomsten? Beide kanten van het verhaal krijgen een plek in het nieuwe Vrijheidsmuseum.

Deze parallel van dat er altijd twee kanten zijn, is terug te zien in de organisatie. Waar bezoekers de kant zien van een educatief en interactief museum, gaat er aan de andere kant een hele operatie schuil. Vele activiteiten en handelingen gaan digitaal of worden digitaal gedocumenteerd. IT is het bindende middel daartussen. Tom Lindeboom is hier als projectleider voor verantwoordelijk. “Dankzij een uitstekende samenwerking met KNNS staat er nu een professionele IT-omgeving waar het museum op voort kan borduren. Zo is alle data opgeslagen op servers in plaats van een lokale computer. Dat is veiliger en daarmee is de informatie toekomstbestendig opgeslagen.”

KNNS: één aanspraakpunt voor alles

Het Vrijheidsmuseum is in 2019 verhuisd naar een volledig nieuw gebouw (op dezelfde locatie). Dat brengt met zich mee dat de gehele IT-omgeving ook opnieuw moest worden aangelegd, van infrastructuur tot aan de werkplekken. “We wilden één aanspreekpunt. Mede omdat allerlei technieken steeds meer met elkaar zijn verweven. Daarnaast biedt KNNS de mogelijkheid tot 24/7 dienstverlening, wat erg prettig is als je nagaat dat het museum 363 dagen per jaar open is”, licht Lindeboom de keuze voor KNNS toe.

De uitrol en implementatie van de oplossing verliep volledig naar wens. Mede omdat de engineers van beide partijen écht samenwerken. Zo wordt er meteen kennis overgedragen waardoor enkele mensen binnen het museum kleine werkzaamheden, zoals patchen, zelf kunnen doen.

‘De IT moet simpel zijn’

IT is binnen het museum ondersteunend aan het geheel: van de operationele organisatie tot aan de exposities, films en andere voorstellingen om de bezoekers een innemende experience te bieden. Om de bezoekers een zo leuk en interessant mogelijke dag te bieden, zijn er dagelijks velen in de weer in en rondom het museum.

“Een organisatie als deze draait naast een zevental beroepskrachten voor een groot deel op vrijwilligers. De toewijding van deze mensen is prachtig, maar niet iedereen is even bedreven met digitale toepassingen. De IT moet simpel zijn en op basis van rechten en rollen kaderen wie bij welke data en applicaties mag.” Aan professionals als Lindeboom is het de taak om aandacht te besteden aan de bewustwording bij vrijwilligers over wat de nieuwe IT-functionaliteiten bieden.

Dankzij de nieuwe professionele IT-omgeving welke er ligt, is het museum qua digitalisering naar de moderne tijd gebracht. Zo kunnen zij zich focussen op de voor hun belangrijkste kant: bezoekers meenemen in een boeiend historisch verhaal.

Wil je meer weten?

Neem gerust contact op met Bas.